ارتباط با کربلاگ کربلاگ کربلاگ ، فرصتی برای تجمیع دل نوشته های کربلائیان در خصوص وقایع عاشورا - www.Karblog.ir
   السلام عليكَ يا ابا عَبداللهِ وَ علي الاَرواح الَّتي حَلت بفنآئِكَ عليكَ مِني سلامُ الله ابداً ما بَقيتُ وَ بقيَ الليلُ وَ النهارَوَ لاجعلهُ اللهُ اخرَ العهدِمني لزيارتكم السلامُ علي الحسين وعلي علي بن الحيسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين   
متن زیارت عاشورا
عاشورا ، راز خلقت
روز دهم ماه محرم ـ معروف به روز عاشورا ـ عظيم‏ترين روز سوگوارى و ماتم در فرهنگ اسلامی به شمار می‏رود. در دهمین روز ماه محرم الحرام سال 61 هجری قمری (مقارن با اکتبر سال 680 میلادی) بزرگ‏ترين فاجعه در حق اهل بیت پيامبر (ص) انجام ‏گرفت و امام حسين بن علی (ع) به همراه بیش از صد نفر از خاندان و یارانش به شکل دردناکی به شهادت رسیدند. امام حسين‏(ع) كه به دعوت اهل كوفه به سوی مردم این شهر شتافته بود تا با کمک آنان ظلم را ریشه‏کن کند، پيش از رسيدن به كوفه، با پیمان‏شکنی مردم این شهر، در "سرزمین كربلا" به محاصره‏ نيروهاى دشمن درآمد. امام و خاندان و اصحابش، چون حاضر نشدند ذلت تسليم و بيعت با حكومت غاصب وظالم يزيدى را بپذيرند، با لب تشنه و با رشادتى شگفت، تا آخرين نفر جنگيدند و به شهادت رسيدند. بازماندگان و بانوان آن حضرت(ع) نیز به اسارت نيروهاى ظلمت درآمدند.
تصویر تصادفی
کربلاگ
بازدید از کربلاگ
کل بازدیدکنندگان : 287301 نفر
بازدیدکنندگان آنلاین : 72 نفر
IP بازدیدکننده : 54.80.123.20
امروز شنبه 1 ارديبهشت 1397
Saturday,21 2018


دايره المعارف جامع عاشورا دايره المعارف جامع عاشورا دايره المعارف جامع عاشورا
 
کربلاگ از وبلاگ تا کربلای معلی همسفر امام حسین در عاشورا

دايره المعارف جامع عاشورا
اصطلاحات عاشورايي شروع شده با «چ»

چارلز ديكنز

نويسنده ي شهير انگليسي. «چارلز جون هافام ديکنس» مشهور به «چارلز ديکنز» نويسنده و روزنامه نگاري انگليسي بود. تولد 7 فوريه 1812 م. فوت: 1870 م.
وي درباره ي عاشورا مي گويد: «اگر منظور امام حسين عليه السلام جنگ در راه خواسته هاي دنيايي بود، من نمي فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنين حکم مي نمايد که او فقط به خاطر اسلام، فداکاري خويش را انجام داد.»چاووش خواني چاووش، به معناي پيشرو لشکر و قافله است، کسي که پيشاپيش قافله يا زوار حرکت کند و آواز خواند. (1) کسي که در دربار شاهان يا در نزد امرا و بزرگان وظيفه دار امور تشريفاتي بوده، در روزهاي سلام، اشخاص را به حضور آنان معرفي مي نموده است. (2) .
در فرهنگ ديني در گذشته رسم بود که طبق مراسم سنتي، هنگام رفتن اشخاص از شهرها و روستاها به زيارت نجف، کربلا، خراسان يا سفر حج، اشخاصي به نام «چاووش خوان » اشعاري را با لحني سوزناک و خاص مي خواندند.هم هنگامه بدرقه زائر، هم وقت استقبال، بصورت تک خواني يا همخواني.محتواي اشعار هم اغلب سلام و صلوات برپيامبر و اهل بيت او يا فراخواني به پيوستن به کاروان زيارت بوده است.چاووش خواني، حرفه اي معنوي و پر از صفا بود که صداي خوش و لحني دلنشين مي خواست و پاکي و دينداري و عشق به اهل بيت.چاووش خوانان، «مناديان راه خدا و قاصدان مرقد مطهر اوليا» بودند و «بانگ چاووشان » مردم را به هلهله و غوغا و بي آرامي دل مي رساند». در هر فقره اي، مصرع «که بر حبيب خدا ختم انبيا صلوات » که چاووش خوان مي خواند، از مردم صلوات مي گرفت.شعرهايي از اين قبيل:
ز تربت شهدا بوي سيب مي آيد         ز طوس، بوي رضاي غريب مي آيد
هر که دارد هوس کرب و بلا، بسم الله    هر که دارد هوس حب خدا، بسم الله
بر مشامم مي رسد هر لحظه بوي کربلا      ترسم آخر جان دهم در آرزوي کربلا (3) .
اين مراسم سنتي، در جاهاي مختلف، تشريفات خاص و اشعار متفاوتي دارد.به نوشته دهخدا: «چاووش خوان کسي است که دعوت رفتن به زيارت عتبات عاليات کند. در اصطلاح روستاييان خراسان، کسي باشد که در فصل مناسب زيارت در دهات و روستاها سواره يا پياده به راه افتد و روستاييان را به وسيله جار زدن يا خواندن اشعار مهيج و مناسب، به زيارت اعتاب مقدسه تشويق و تهييج نمايد.» (4) .پاورقي

(1) فرهنگ فارسي، معين.
(2) لغت‏نامه، دهخدا.
(3) به تحليل اين مراسم و نمونه‏هايي از متن چاووش خوانيها در «درآمدي بر نمايش و نيايش در ايران‏» از جابر عناصري مراجعه کنيد.
(4) لغت‏نامه، کلمه‏ «چاووش‏».

چراغاني آراستن و آذين بستن خانه و شهر، هنگام جشنها و اعياد و پيروزيها.در بدو ورود اهل بيت امام حسين «ع » به کوفه و نيز دمشق، مواجه با آذين بندي و چراغاني و مراسم جشن و شادماني شدند.به نقل بعضي تواريخ: اهل بيت را سه روز در دروازه شام نگهداشتند تا کار چراغاني شان کامل شود و شهر را با زيورها، حله ها، ديبا و زر و سيم وانواع جواهرات بيارايند.آنگاه مردان، زنان، کودکان، و بزرگسالان، وزيران، و اميران، يهود و مجوس و نصارا و همه اقوام به تفرج و تفريح بيرون آمدند، با طبلها، دفها، و شيپورها و سرناها و ابزار لهو و لعب ديگر.چشمها را سرمه زده، دستها را حنا بسته و بهترين لباسها راپوشيده و خود را آراسته بودند.شهر چنان وضعي داشت که گويا از همه مردم در سطح شهر دمشق، رستاخيزي به پا شده است.و در چنين وضعي بود که سر مطهر امام حسين «ع » را وارد کردند که بر فراز نيزه بود و پشت سر آن، اسيران اهل بيت را از دروازه ساعات به داخل آوردند.... (1) .
تبليغات امويان وانمود کرده بود که بر دشمنان خليفه و بر ياغيان پيروز شده اند و خاندان آنها را به اسارت گرفته و آورده اند.تا آنجا که سهل بن سعد در سفر خود به دمشق عبور مي کند و با ديدن چراغاني و دف و طبل، مي پرسد: آيا شما در شام، عيدي داريد که ما از آن بي خبريم؟مي گويند: سر حسين «ع » را از عراق به شام مي آورند!همين سعد متاثر مي شود و در مقابل خواسته سکينه، دختر امام، به نيزه داري که سر سيد الشهدا را مي برد، 400 درهم مي دهد تا سر مطهر را پيشاپيش اسرا ببرد و مردم به چهره اهل بيت نگاه نکنند. (2) اما زينب و سجاد «ع » جشن را با سخنرانيها و خطابه هايشان تبديل به عزا کردند و آن پيروزي را در کام يزيد، تلخ ساختند.
شام، غرق عيش و عشرت بود هنگام ورود           وقت رفتن شام را شام غريبان کرد و رفتپاورقي(1) حياة الامام الحسين، ج 3، ص 369.
(2) همان، ص 370.چكمه کفش خاصي که نظاميان بر پا مي کنند، بويژه در ميدان نبرد.آنچه در اذهان عموم از اين کلمه تداعي مي شود، «چکمه شمر» است که در آخرين لحظات حيات سيد الشهدا «ع » با چکمه بر روي سينه آن حضرت رفت و آنگاه سر مبارکش را از تن جدا کرد.تعبير مقاتل چنين است که: «و جلس علي صدر الحسين و قبض علي لحيته و هم بقتله...» (1) .پاورقي(1) بحار الانوار: ج 45، ص 56.چوبه محمل نقل شده که چون در کوفه، سرهاي شهدا را بر نيزه جلوي مردم آوردند و ضجه از همه برخاست، زينب «ع » چون نگاهش به سر برادر افتاد، از شدت ناراحتي پيشاني را به جلوي محمل زد و ديدند که از زير روپوش وي خون جاري شد.آنگاه اشعاري را خواند که آغازش چنين است:
يا هلالا لما استتم کمالا              غاله خسفه فابدي غروبا
ما توهمت يا شقيق فؤادي          کان هذا مقدرا مکتوبا (1) .
اي ماهي که به کمال نرسيده خسوف کرد و غروب نمود، اي پاره دلم! فکر نمي کردم که اين هم مقدر و نوشته شده باشد.پاورقي(1) همان، ص 115.

 




منوی اصلی
زیارت آنلاین
جستجوی مطلب


عبارت :

      تبدیل زبان : ALT + SHIFT
حدیث روز
حضرت امام محمد باقر علیه السلام :
من حسنت نیته ، زید فی رزقه
هر كه خوش نیت باشد ، روزی اش افزایش می یابد . .
(بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 175)
لینک لوگوی کربلاگ
کربلاگ

مدیران محترم وب سایتها و وبلاگها در صورت تمایل می توانند جهت حمایت و لینک به کربلاگ از کد فوق استفاده نمایند که متقابلا کربلاگ نیز آنها را لینک خواهد نمود

صفحه اول | زندگینامه امام حسین | فلسفه و آثار قيام عاشورا | دایره المعارف جامع عاشورا | زیارت آنلاین اماکن متبرکه | زیارت عاشورا | مرکز آموزش علمی و کاربردی فرهنگ و هنر همدان


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای « کربلاگ » محفوظ می باشد.

Copyright © 2011, www.Karblog.ir ® All Rights Reserved.   Powered & Hosted by : WEB IRANI