ارتباط با کربلاگ کربلاگ کربلاگ ، فرصتی برای تجمیع دل نوشته های کربلائیان در خصوص وقایع عاشورا - www.Karblog.ir
   السلام عليكَ يا ابا عَبداللهِ وَ علي الاَرواح الَّتي حَلت بفنآئِكَ عليكَ مِني سلامُ الله ابداً ما بَقيتُ وَ بقيَ الليلُ وَ النهارَوَ لاجعلهُ اللهُ اخرَ العهدِمني لزيارتكم السلامُ علي الحسين وعلي علي بن الحيسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين   
متن زیارت عاشورا
عاشورا ، راز خلقت
روز دهم ماه محرم ـ معروف به روز عاشورا ـ عظيم‏ترين روز سوگوارى و ماتم در فرهنگ اسلامی به شمار می‏رود. در دهمین روز ماه محرم الحرام سال 61 هجری قمری (مقارن با اکتبر سال 680 میلادی) بزرگ‏ترين فاجعه در حق اهل بیت پيامبر (ص) انجام ‏گرفت و امام حسين بن علی (ع) به همراه بیش از صد نفر از خاندان و یارانش به شکل دردناکی به شهادت رسیدند. امام حسين‏(ع) كه به دعوت اهل كوفه به سوی مردم این شهر شتافته بود تا با کمک آنان ظلم را ریشه‏کن کند، پيش از رسيدن به كوفه، با پیمان‏شکنی مردم این شهر، در "سرزمین كربلا" به محاصره‏ نيروهاى دشمن درآمد. امام و خاندان و اصحابش، چون حاضر نشدند ذلت تسليم و بيعت با حكومت غاصب وظالم يزيدى را بپذيرند، با لب تشنه و با رشادتى شگفت، تا آخرين نفر جنگيدند و به شهادت رسيدند. بازماندگان و بانوان آن حضرت(ع) نیز به اسارت نيروهاى ظلمت درآمدند.
تصویر تصادفی
کربلاگ
بازدید از کربلاگ
کل بازدیدکنندگان : 287288 نفر
بازدیدکنندگان آنلاین : 70 نفر
IP بازدیدکننده : 54.80.123.20
امروز شنبه 1 ارديبهشت 1397
Saturday,21 2018


دايره المعارف جامع عاشورا دايره المعارف جامع عاشورا دايره المعارف جامع عاشورا
 
کربلاگ از وبلاگ تا کربلای معلی همسفر امام حسین در عاشورا

دايره المعارف جامع عاشورا
ااصطلاحات عاشورايي شروع شده با «ذ»

ذات عرق

نام منزلي بين مکه و عراق که تا مکه دو منزل فاصله دارد و اين محل، ميقات احرام براي مناطق شرقي مکه است. (1) عرق، نام کوهي است در راه مکه که عراقيون از آن مسير وارد مکه مي شوند و اين منزل، از منزلگاههايي است که سيد الشهدا پس از وادي عقيق برآن گذشته است و يکي دو روز در اين محل توقف کرده، سپس خيمه ها را برچيده و به راه ادامه داده است. امام در همين منزل با بشر بن غالب ملاقات کرد که از عراق مي آمد. اوضاع عراق را پرسيد.وي پاسخ داد: دلها با تو ولي شمشيرها بر توست.سيد الشهدا راه خويش را به سوي «غمره » که منزل بعدي بود ادامه داد. (2) در همين منزل نامه اي به کوفيان نوشت و خبر آمدنش را در آن نگاشت و توسط قيس بن مسهر صيداوي فرستاد.پاورقي(1) مقتل الحسين، مقرم، ص 204.
(2) الحسين في طريقه الي الشهادة، ص 31.ذاكر ياد آورنده، کسي که از مصايب اهل بيت مي گويد و مردم را مي گرياند، چه مداح باشد و چه واعظ و منبري. «ذاکر اهل بيت »، عنواني افتخارآميز است براي آنانکه با مداحي و مرثيه خواني، نام و ياد و فضايل و مظلوميتهاي خاندان پيامبر را زنده نگه مي دارند و نقشه دشمنان را در به فراموشي سپردن ظلمهاي خود به دودمان رسالت، خنثي مي سازند.
ذکر و ياد ائمه و شهداي کربلا، مورد تشويق امامان بود و خودشان همواره از ذاکران و احياگران حادثه کربلا و مظلوميت اهل بيت بودند و بر آن مي گريستند.امام صادق «ع » فرمود: «من ذکرنا عنده ففاضت عيناه حرم الله وجهه علي النار». (1) هر کس که نزد او يادشويم و چشمانش اشک آلود شود، خداوند چهره اش را بر آتش حرام مي کند.پاورقي

(1) بحار الانوار، ج 44، ص 285.

ذكر مصيبت سنتي در جهت احياي ياد و نام ائمه و مطرح نگه داشتن حادثه عاشورا.در اين برنامه، چه بصورت مقطع پاياني سخنراني و موعظه و چه بصورت مستقل، حوادث کربلا و کيفيت شهادت امام حسين «ع » و ياران او و نيز امامان ديگر بصورتي سوزناک نقل مي شود که سبب تحريک عواطف و گريستن بر سيد الشهدا مي گردد.نقل حوادث بر اساس مقتلها انجام مي گيرد و شايسته است که از منابع معتبر و شعرهاي خوب استفاده مي شود تا موجب وهن به مقام معصومين و خاندان عصمت نگردد.
امام سجاد «ع » که بيست سال به ياد عاشورا مي گريست، مي فرمود ياد شهادت فرزندان فاطمه چشمانم را پر اشک مي کند: «اني لم اذکر مصرع بني فاطمة الا خنقتني لذلک عبرة » (1) با اين حساب، ياد حادثه و يادآوري آن مظلوميتها خودش کافي است تا مستمعان را بگرياند و نيازي به آميختن دروغ يا نقل حرفهاي بي اساس در ذکر مصيبت و مرثيه خواني نيست.
ذکر مصيبت، سبب تعميق نهضت حسيني و پيوند عاطفي و قلبي شيعه با سيد الشهداست و نقشه دشمنان اهل بيت را که کوشش در محو جنايات خويش داشتند، نقش بر آب مي کند و جامعه را هوادار اهل بيت و خصم ظالمان مي پرورد. (2) البته بايد ذاکران و مرثيه خوانان، هم شايستگي اين منصب حساس را داشته باشند و هم در محتواي مرثيه خواني خود دقت داشته باشند و نصايح بزرگان را در آداب آن به کار بندند.پاورقي(1) بحار الانوار، ج 45، ص 109.
(2) ر.ک: «نقش انقلابي ياد و يادآوران‏»، شريعتي.بحار الانوار، ج 44، ص 278، احاديث گريستن و عزاداري برسيد الشهداء را آورده است.ذو الجناح بالدار، نام اسب حسين بن علي «ع » که روز عاشورا بر آن نشسته بود.از آن جهت که اين اسب، رهوار و تندرو بوده است، به آن ذو الجناح مي گفته اند.اين اسب، پس از شهادت آن حضرت، از پيکر وي دفاع مي کرد و به سواران دشمن حمله مي نمود و به اين طريق، تعدادي را کشت. (1) سيد الشهدا تا آخرين حد و لحظه توان خود، سوار بر اين اسب بود و مقاومت و جنگ مي کرد. در پايان از روي اين اسب بر زمين کربلا افتاد.
نه ذو الجناح دگر تاب استقامت داشت           نه سيد الشهدا بر قتال، طاقت داشت
بلند مرتبه شاهي ز صدر زين افتاد                   اگر غلط نکنم عرش بر زمين افتاد
پس از شهادت امام حسين «ع »، اسب او کاکل خود را به خون امام آغشته کرد و باصيحه و فرياد و گام بر زمين زدن به سوي خيمه ها دويد تا شهادت امام را به اهل بيت خبر دهد.زنان متوجه شهادت امام شدند و شيون آنان برخاست. (2) در برخي منابع نقل شده که اسب امام، پس از شهادت حضرت، وحشتزده از نزد بانوان گريخت و خود را به آب فرات انداخت و ناپديد شد. (3) در زيارت ناحيه مقدسه از اين اسب، با عنوان «جواد» ياد شده که بازين و حالت پريشان روي به خيمه ها نهاد: «فلما نظرن النساء الي الجواد مخزيا و السرج عليه ملويا خرجن من الخدور ناشرات الشعور، علي الخدود لاطمات و للوجوه سافرات و بالعويل داعيات...». (4) و روايت است که پس از شهادت امام، اين اسب با همهمه مي گفت: «الظليمة الظليمة لامة قتلت ابن بنت نبيها». (5) .
خوني که روي يال تو پيداست، ذو الجناح               خون هميشه جاري مولاست، ذو الجناح
يک قطره آفتاب به روي تنت نشست                بوي خدا ز يال تو برخاست، ذو الجناح (6) .پاورقي(1) مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 58.
(2) بحار الانوار، ج 45، ص 60.
(3) تذکرة الشهدا، ملا حبيب الله کاشي، ص 353.
(4) حياة الامام الحسين، ج 3، ص 298.
(5) بحار الانوار، ج 44، ص 266.
(6) از: حسين عبدي.ذو حسم نام محلي است.يکي از منزلگاههاي ميان مکه و کوفه.چون طليعه سپاه اعزامي از کوفه براي امام حسين «ع » آشکار شد، يارانش را به طرف ذو حسم سوق داد و پيش از رسيدن نيروهاي دشمن، در آنجا اردو زد.حر و سربازانش در همين مکان با امام حسين «ع » برخورد کردند و آن حضرت دستور داد حر و سپاه او و حتي اسبانشان را سيراب کنند که از راه رسيده بودند و بي تاب عطش بودند.امام سپس براي آن گروه سخنراني کرد و هنگام ظهر، نماز جماعت خوانده شد.حر و سپاه او نيز به امام حسين «ع » اقتدا کردند. (1) .پاورقي(1) مقتل الحسين، مقرم، ص 215.

 




منوی اصلی
زیارت آنلاین
جستجوی مطلب


عبارت :

      تبدیل زبان : ALT + SHIFT
حدیث روز
حضرت علی علیه السلام :
الصلوة حصن من سطوات الشیطان
نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد. .
(غررالحکم ، ص 56 )
لینک لوگوی کربلاگ
کربلاگ

مدیران محترم وب سایتها و وبلاگها در صورت تمایل می توانند جهت حمایت و لینک به کربلاگ از کد فوق استفاده نمایند که متقابلا کربلاگ نیز آنها را لینک خواهد نمود

صفحه اول | زندگینامه امام حسین | فلسفه و آثار قيام عاشورا | دایره المعارف جامع عاشورا | زیارت آنلاین اماکن متبرکه | زیارت عاشورا | مرکز آموزش علمی و کاربردی فرهنگ و هنر همدان


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای « کربلاگ » محفوظ می باشد.

Copyright © 2011, www.Karblog.ir ® All Rights Reserved.   Powered & Hosted by : WEB IRANI